Nöromarketing nedir?
Neuromarketing, çeşitli ürünlere ve reklamlara baktıklarında
test konularının beyinlerini taramak için fonksiyonel bir Manyetik Rezonans
Görüntüleme (fMRI) - bir medikal teknoloji kullanır. Buradaki fikir, ne tür
elementlerin pozitif sinir tepkilerini tetiklediğini keşfetmek. Bu araştırmadan
elde edilen bilgiler, daha etkili reklam ve marka sadakati kampanyaları gibi
amaçlar için insan beynine daha derin bir bakış açısı sağlamayı amaçlamaktadır.
Nöropazarlama
araştırması, pazarlama profesörü GerryZaltman tarafından 1990'ların sonlarında
Harvard Üniversitesi'nde başladı. çiftçi destek kredisiO zamandan beri Zaltman, ZaltmanMetaphorElicitationTechnique
(ZMET) adlı başka bir tekniği patentledi. Zaltman şöyle yazar:
Birçok büyük şirket, neuromarketing ve ZMET kullanıyor olsa
da, bu araştırma ile ilgili bir çok tartışma var.
Aralık 2002'de TheBrightHouse Düşünce Bilimleri Enstitüsünün
eski genel müdür yardımcısı - TheBrightHouse reklam ajansının bir kolu olan
nöromarketing ve şubesi lideri Adam Koval, Marketplace'e, uygulamanın
"tüketici zihnine eşi görülmemiş bir bakış açısı kazandırdığını"
söyledi. Koval şöyle devam etti: “Aslında daha yüksek ürün satışlarıyla ya da
marka tercihiyle ya da müşterilerin [müşterilerinin] davranmalarını istediği
şekilde davranmalarıyla sonuçlanacaktır.”
Bu tür yorumlar, bekçi grupları ve diğerlerini
sinirlendirdi, pazarlama tekniklerine çok fazla gideceğine inanarak,
nöromarketing'i beyin yıkama ve diğer alanlarda politik gündemler ve propaganda
gibi şeyleri satmak için uygulanabilecek davranışsal kontrol ile eşitleme.
Eleştirmenler ayrıca, obezite, patolojiler, hastalıklar veya
bağımlılıklar ile sonuçlanabilecek sağlıksız ürünler için gençlerin zor hedef
alınmasından korkuyor. Bu, anoreksiya, bulimia ve tip 2 diyabet gibi sözde
"pazarlama ile ilişkili hastalıklar" ın mevcut salgını ekleyerek.
Nöropazarlamanın bu eğilimleri yoğunlaştırabileceğine inanılıyor ve pek çoğu,
pazarlamacıların kamuoyuna finansal kazanç için zihniyete boyun eğdirme yolunu
arama yollarını aramadıkları bir yarar görmüyor.
Nöromarketing'in son sorunlu yönü, pozitif tetikleyicileri
negatif değerlerle etkin bir şekilde bir araya getirme potansiyeli. Örneğin,
şiddeti olumlu sinirsel merkezlere giden mesajlar veya resimlerle
ilişkilendirerek şiddetli video oyunları satmak. Bazıları bunun,
hedeflenenlerin genel karakterini etkileyebileceğine, bu nöral çağrışımlar
gibi, farklı insanlar olmaktan çok farklı bir kuşak oluşturabileceğine
inanıyor.
2004 yılının temmuz ayında kar amacı gütmeyen bir gözlemci
olan Commercial Alert, bir Senato ve Federal araştırmada nöropazarlama
talebinde bulundu. Böyle bir soruşturma yapılırsa, sonuçların gelmesi biraz
zaman alabilir.
Nöropazarlama
konusundaki endişelerin asılsız olduğuna inanan bazı kimseler vardır ve bu
manipülasyon sadece kamu piyasasının ayarlaması ve gelişmesi için kısa bir süre
için çalışır. kredi kartı başvurusu kredi notunu etkiler
mi?
Gerçekten de, bazıları bu tür pazarlama çalışmalarının hiç
işe yaramadığına inanmıyor. Ancak, bu teknikleri kullanan yüksek profilli
müşteriler - Proctor ve Gamble, Coca-Cola ve Motorola gibi müşteriler,
diğerleri arasında, en azından başka türlü düşünmediklerini gösteriyor.
Nöromarketing'in tüketicinin bilinçaltı zihninde bir araç
olup olmadığı görülecektir. Ancak, bu araştırmaların bir araç olarak
kullanılmasından dolayı şirketlerin çoğunun birbirine yakın olduğu için bu
kampanyaların etkilerinin yargılanması zor olabilir. Ancak, neuromarketing'e
dayalı reklam kampanyaları açıkça tanımlanmış olsa bile, eğer sosyal
rahatsızlıklar, eğilimler ve hastalıklar birçok faktöre atfedilebileceğinden,
eğer varsa, potansiyel olumsuz etkilerin kanıtlanması zor olabilir.
Bu tür pazarlama faaliyetlerine katılanlar, tüketicinin
isteklerini daha doğru bir şekilde hedefleyerek ve ihtiyaçlarını karşılayarak
doğru ürünleri doğru tüketicilere çekmeye yardımcı olacak reklamcılıkta olumlu
bir adım olduğundan emin değildir. Nöromarketerler herhangi bir olumsuz etkiye
sahip olduğunu ya da davranışları değiştirebileceğini ya da tüketiciler
üzerinde haksız kontrolü sağlayabildiğini inkar eder.
Yorumlar
Yorum Gönder