Parçalanmış bir endüstri nedir?
Parçalanmış
bir endüstri, birçok rakiple birlikte bir iş sektörüdür, ancak hiç kimse,
şirketin iş kararlarını etkilemek için yeterince büyük bir pazar payına sahip
değildir. Her oyuncu piyasanın derecesine göre küçüktür. Bu, endüstrinin kârlı
olmadığı veya büyüme yaşamadığı anlamına gelmez; daha ziyade, yeni rakipler
için birkaç çiftçi destek kredisi
engelin bulunduğunun ve kâr fırsatının diğer girişimlerden
daha yüksek olarak algılandığının bir işaretidir.
Küçük işletme, genellikle en yaygın tüketici ihtiyaçlarına
hitap eden parçalı bir endüstri için bir normdur. Restoranlar, kuaförler ve oto
tamir atölyeleri, parçalanmış bir endüstride iş yapan işletmelerin
örnekleridir. Başlangıç maliyetleri genellikle mütevazıdır ve küçük bir
işletme üzerinde büyük bir sağlayıcıyı kesin olarak destekleyen ölçek ekonomisi
yoktur. Birçok işletme, benzersiz bir ürün veya özel hizmet sundukları bir
pazar nişini ortaya çıkarmıştır. Tüketici tercihinin çeşitliliği, çoğu endüstri
oyuncularının bir coğrafi pazarda kârlı bir şekilde bir arada var olmalarına
izin verir.
Parçalanmış bir endüstrinin oluşumuna katkıda bulunan
çeşitli faktörler tespit edilmiştir. Bunlar arasında en önemlisi, bir rakibin
endüstriye girebileceği veya çıkabileceği kolaylıktır. Ürün geliştirmede,
çalışan eğitiminde veya özel ekipmanlarda önemli bir başlangıç yatırımı
yoktur. Sanayi düzenlemesi yeni rekabeti engellememekte ya da kurulu
işletmelere sübvanse edilmemektedir. Endüstriden çıktıktan sonra, satılamaz ya
da yeniden üretilemeyen pahalı mallar üzerinde genellikle zarar almaya gerek
yoktur.
Ölçek ekonomileri, üretim maliyetini çok sayıda tek tip ürün
üzerinde yaymak suretiyle bir ürünün birim maliyetini düşürür. Bu strateji,
yeni ürünlerin ve uzmanlaşmış hizmetlerin ağırlıklı olduğu parçalanmış bir
endüstride uygulanamaz. Niş pazarları en iyi seri üretimle değil. Ölçek
ekonomisi, büyük bir firmanın coğrafi erişimini artıracak olsa da, parçalanmış
bir endüstride bulunmaması, rakip pazarın coğrafi kapsamını sınırlama
eğilimindedir.
Bir ürünün dağıtımındaki yüksek nakliye maliyetleri, sınırlı
bir pazar alanı içinde birden fazla üreticinin bulunduğu bir çevreyi destekleme
eğilimindedir. Bu yapı malzemesi sektöründe çimento, beton ve benzeri ürünlerle
görülebilir. Bunları lokal olarak üretmek, onları uzun bir mesafeye taşımaktan
daha ucuzdur. Rakiplerin yerel inşaat projelerinin artması ve azalmasıyla
piyasaya girip çıktığı parçalanmış bir endüstri teşvik edilmektedir.
Tüketici
algısı ve tercihi, parçalanmış bir piyasanın oluşmasında da önemli bir rol
oynamaktadır. Kişisel zevklerin çeşitliliği, bir topluluk içinde çok çeşitli
restoranlar, giyim mağazaları ve eğlence mekanları için pazar fırsatları
yaratır. Birçok tüketici, kredi kartı başvurusu kredi notunu etkiler
mi?
uzak bir şirketin temsilcisi ile doğrudan bir yerel
tedarikçi ile anlaşmak için güven verici buluyor. Hukuk ve tıp gibi son derece
uzmanlaşmış hizmetlerde, kişisel güven en önemli husus olabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder